Dołącz do nas

Biznes

Profil zaufany ePUAP – co to jest i kiedy może się przydać?

Osoby wnioskujące o dowód osobisty po 4 marca 2019 roku otrzymują e-dowód, który zawiera dodatkową warstwę elektroniczną.

Dzięki temu może służyć również do komunikacji z administracją publiczną przez internet. Jednym z narzędzi umożliwiających kontakt z urzędami jest ePUAP. Co to takiego? Jak działa? Do czego może się przydać? Poniżej znajdziesz wszystkie przydatne informacje.

Co to jest ePUAP?

Pod skrótem ePUAP kryje się usługa umożliwiająca obywatelom kontakt z administracją publiczną oraz innymi podmiotami przez internet. Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej to miejsce, gdzie możemy dopełnić formalności, które wcześniej wymagały wizyty w placówce stacjonarnej urzędu. Dostęp do swojego konta mamy całodobowo, a co za tym idzie wybrany formularz możemy wypełnić w dowolnym miejscu i czasie. Wszystkie niezbędne informacje oraz potwierdzenie złożenia wniosku również znajdziemy na stronie ePUAP. Dzięki temu mamy możliwość na bieżąco sprawdzać postępy w swojej sprawie.

Profil zaufany ePUAP zawiera informacje, które pozwalają jednoznacznie zidentyfikować osobę posiadającą konto. W efekcie ma on takie samo zastosowanie przy składaniu dokumentów jak podpis, który składamy podczas wypełniania wniosków w urzędzie. Warto również zaznaczyć, że korzystanie z tej usługi jest darmowe i ogólnodostępne.

Kto może założyć ePUAP?

Wirtualne biuro Łódź KDŁ Sp z o.o.

Podstawowym warunkiem, który umożliwia korzystanie z usług ePUAP, jest posiadanie założenie konta. Może to zrobić każda osoba posiadająca numer PESEL oraz możliwość potwierdzenia swojej tożsamości w internecie. Ostatni z warunków gwarantuje, że po złożeniu wniosku urząd będzie wiedział, kim jesteśmy, a co za tym idzie zapewni nam również bezpieczeństwo. Dzięki temu nikt się pod nas nie podszyje. Teraz przejdźmy do procesu zakładania profilu na ePUAP.

Jak założyć profil zaufany ePUAP?

Aby to zrobić, należy przejść na oficjalną stronę usługi. Następnie klikamy “Zarejestruj się”. W tym momencie musimy wybrać sposób uzyskania profilu zaufanego. Do wyboru mamy trzy możliwości. Pierwsza z nich to wypełnienie formularza przez internet oraz potwierdzenie tożsamości w placówce. W takiej sytuacji czas oczekiwania na aktywację konta zależy od tego, kiedy znajdziemy czas na wizytę w instytucji potwierdzającej profil ePUAP. Mamy na to czas do 14 dni od zatwierdzenia formularza. Drugie rozwiązanie polega na potwierdzeniu tożsamości online. Można to zrobić, korzystając z konta bankowego w takich placówkach jak:

  • T-Mobile Usługi Bankowe,
  • PKO Bank Polski,
  • Inteligo,
  • Santander,
  • Bank Pekao,
  • mBank,
  • ING Bank Śląski,
  • Envelo,
  • Millennium Bank,
  • Alior Bank.

Po wybraniu jednej z wyżej wymienionych instytucji należy zalogować się do swojego konta bankowego, a następnie zatwierdzić wykonane działanie w swojej bankowości internetowej. W ten sposób ePUAP pobierze niezbędne informacje z naszego rachunku osobistego, a my będziemy mogli korzystać z wszystkich funkcji udostępnianych przez ePUAP niemal natychmiast. Trzecim rozwiązaniem będzie założenie profilu zaufanego przez e-dowód. Jak to zrobić?

Zakładanie profilu ePUAP – e-dowód

Aby założyć konto ePUAP za pomocą e-dowodu, niezbędne jest posiadanie na komputerze odpowiedniego oprogramowania, które umożliwia odczyt danych z dokumentu. Dodatkowo musimy również posiadać czytnik NFC. Bez tego urządzenia przejście przez rejestrację będzie niemożliwe.

  1. Jeśli posiadamy oprogramowanie, a czytnik został podpięty do laptopa lub komputera, można przejść dalej.
  2. Teraz należy umieścić dowód na czytniku. Powinien się tam znajdować aż do momentu zakończenia logowania.
  3. Po chwili otworzy się okno oprogramowania, w które należy wpisać sześciocyfrowy numer CAN znajdujący się na awersie dokumentu.
  4. Jeśli wszystko będzie się zgadzać, pojawi się komunikat o poprawnym załadowaniu certyfikatu, a ikona oprogramowania zmieni się na czerwony.
  5. Kolejnym krokiem będzie kliknięcie przycisku “Zaloguj się”, a następnie zatwierdzenie certyfikatu.
  6. Teraz należy wpisać w przeglądarce lub na czytniku kod PIN, który został ustalony przy odbiorze dokumentu.
  7. To wszystko! Teraz bez problemu zalogujesz się do usługi ePUAP.

Jakie sprawy można załatwić przez ePUAP?

Jak już wspomnieliśmy, profil zaufany ePUAP umożliwia załatwienie wielu różnych spraw bez dodatkowych wizyt w urzędzie. Dzięki niemu bez problemu:

  • złożymy wniosek o dowód lub prawo jazdy, zgłosimy utratę lub zniszczenie dokumentu, zgłosimy sprzedaż samochodu czy dopiszemy się do spisu wyborców,
  • uzyskamy odpisy aktów urodzenia, małżeństwa lub zgony, a także zgłosimy urodzenie dziecka,
  • sprawdzimy swoje ubezpieczenie, wysokość emerytury, a także zwolnienia lekarskie oraz składki,
  • odbierzemy kartę EKUZ,
  • sprawdzimy swoje rozliczenia PIT, zgłosimy spadek.

Oprócz tego ePUAP umożliwia załatwienie niektórych spraw w Krajowym Rejestrze Karnym, urzędzie pracy, Rejestrze PESEL i Rejestrze Dowodów Osobistych oraz wielu innych urzędach administracji publicznej. Bez wątpienia profil ePUAP może przyspieszyć uzyskanie potrzebnych dokumentów. Dzięki niemu unikniemy kolejek w urzędach, a wymagane formularze wypełnimy w dowolnym dla nas momencie.

 

Artykuł został opracowany przez specjalistów z pozyczkowy-portal.pl.

Nowe możliwości fiskalne Wirtualne kasy fiskalne DEP Sp. z o.o.

.
Dodaj komentarz

Popularne