Dołącz do nas

Biznes

W dobie pandemii i wysokiej inflacji

Mówi: Arkadiusz Rochala - dyrektor generalny

Od 1 marca dofinansowanie posiłków dla pracowników jest bardziej korzystne ekonomicznie. Wzrosła bowiem kwota zwolnienia z oskładkowania takiego benefitu – do 300 zł na pracownika miesięcznie, co stanowi niemal 60-proc. wzrost. Pracodawcy i pracownicy długo wyczekiwali zmiany kwoty, która nie była urealniana od 2004 roku. Jak zauważa Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, warto byłoby waloryzować ją co roku tak jak płacę minimalną, gdyż w obliczu wysokiej inflacji będzie traciła na wartości. Tym bardziej że dofinansowanie posiłków, np. w formie kuponów na posiłki czy kart przedpłaconych, to dla pracowników coraz ważniejszy benefit pozapłacowy. Pozwala bowiem odciążyć domowy budżet i można z niego korzystać nie tylko w biurze czy lokalu, ale też w ramach home office.  

1 marca weszła w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej, zgodnie z którą istotnie wzrosła kwota zwolnienia z oskładkowania dofinansowania posiłków dla pracowników – ze 190 zł do 300 zł na pracownika miesięcznie. Jest to pierwsza taka podwyżka od 2004 roku.

– Wzrost kwoty zwolnionej z podstawy ZUS niemalże o 60 proc. to bardzo duży krok naprzód. Dzięki temu pracownik może codziennie kupować posiłek za około 15 zł dziennie, a do tej pory było to 8 zł, czyli ma szansę rzeczywiście regularnie się odżywiać, a co za tym idzie, poprawiać swoją produktywność. Według badań Światowej Organizacji Zdrowia produktywność takiego pracownika wzrasta niemalże o 20 proc. – komentuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny Sodexo Benefits & Rewards Services Polska. – Wpływa to więc pozytywnie na zmniejszenie absencji pracowniczej, co jest w interesie pracodawców. 

Z ulgi mogą korzystać pracodawcy, którzy zapewniają pracownikom posiłki w firmowej stołówce, zamawiają catering, ale też ci, którzy oferują im kupony na posiłki, bony żywieniowe czy karty przedpłacone. Z wyliczeń Sodexo wynika, że podniesienie kwoty zwolnienia oznacza około 690 zł oszczędności rocznie dla pracownika i około 740 zł dla pracodawcy. Roczna wysokość oszczędności zależy od wielkości zatrudnienia. Firma zatrudniająca 20 osób zyska ponad 14 tys. zł. Dla średniego przedsiębiorstwa, w którym pracuje 100 osób, oszczędność przekroczy 73 tys. zł rocznie, a dla firmy z kilkoma tysiącami pracowników oszczędności liczone są w milionach złotych.

– Pytanie, czy ten ruch, skądinąd bardzo dobry, jest wystarczający. W moim przekonaniu nie jest. Warto pomyśleć o stałej indeksacji tej kwoty, najlepiej w połączeniu z minimalną pensją roczną na poziomie 10–15 proc. – proponuje Arkadiusz Rochala. –  Oznaczałoby to, że ta kwota będzie urealniana co roku i dopasowywana do cen rynkowych, co ma duże znaczenie również w kontekście wysokiej inflacji. W przeciwnym razie, jeśli pensja minimalna, która wynosi dzisiaj 3010 zł, urośnie o minimum 10 proc. w przyszłym roku, kwota dofinansowania posiłków -– zgodnie z obecnymi przepisami – nie zmieni się. Dlatego warto, żeby ministerstwo rozważyło indeksację połączoną z podstawową pensją.

Pandemia mocno zmieniła potrzeby pracowników w kwestii benefitów. Przed jej wybuchem pracodawcy najchętniej oferowali pakiety medyczne i karty sportowe. Siłą rzeczy podczas lockdownów z drugich w ogóle nie można było korzystać, a wizyty u lekarzy pacjenci sami mocno ograniczyli. Teraz potrzeby pracowników kształtują także m.in. wysoka inflacja i niespokojne otoczenie polityczno-gospodarcze.

Z badania „Potrzeby Pracowników 2021” przeprowadzonego w czerwcu 2021 roku przez Instytut PBS na zlecenie Sodexo wynika, że niemal 76 proc. pracowników, którzy nie mają regularnie dofinansowanych posiłków w pracy, chciałoby je otrzymywać. 40 proc. byłoby skłonnych zrezygnować w zamian z innego benefitu, np. ubezpieczenia na życie czy programu emerytalnego. Takie dofinansowanie pozwala im bowiem zaoszczędzić pieniądze w domowym budżecie, a zgodnie z badaniem Sodexo dwie trzecie pracowników oczekuje takich świadczeń, które będą realnie wspierać ich finanse domowe. Dodatkowo rezygnacja z gotowania to czas, który można poświęcić na inne czynności.

Najczęściej wybierane przez pracodawców formy dofinansowania posiłków to karty przedpłacone i kupony na posiłki. To o tyle istotne, że pracownik może z nich korzystać także podczas pracy zdalnej, która w wielu firmach stała się codziennością. Nie jest potrzebna stołówka firmowa czy catering zamawiany do biura.

– Po okresie pandemii pracownicy bardzo zwracają uwagę na uniwersalne benefity, które pomagają dofinansowywać codzienne budżety domowe – zwraca uwagę dyrektor generalny Sodexo Benefits & Rewards Services Polska. – W dobie pracy hybrydowej pracodawca musi się dopasować do sposobu zakupu posiłku przez pracownika: w domu, biurze, przez internet. Dlatego warto zwrócić uwagę na kupony i karty żywieniowe, szczególnie przedpłacone karty żywieniowe. Ucyfrowienie tego produktu pozwala pracownikowi w sposób elastyczny w dowolnych punktach, czy to internetowych, czy to stacjonarnych, nabywać posiłki czy produkty spożywcze do ich realizacji. Korzyść dla pracodawcy jest taka, że ma mniej problemów logistycznych z tymi produktami. W przypadku Wirtualnej Karty Lunch Pass, którą oferuje Sodexo, ta logistyka znika praktycznie do zera.

Karta Lunch Pass może być dostępna m.in. na smartfonie. Pracownik może nią zapłacić nie tylko w restauracji, kawiarni czy barze, ale także u dostawców cateringu czy aplikacjach do zamawiania jedzenia.

Czytaj dalej
.

InSight Anti-Frizz

Dodaj komentarz

Biznes

Jak wygląda rynek pracy w Zduńskiej Woli?

Zduńska Wola to miasto w województwie łódzkim. Rozwija się tutaj prężnie przemysł włókienniczy oraz odzieżowy. Duża część ludności pracuje w budownictwie, rolnictwie oraz handlu. Miejscowa ludność dojeżdża także do pracy do pobliskich miejscowości. Wiele osób podejmuje zatrudnienie w oddalonej o przeszło czterdzieści kilometrów Łodzi. Umożliwia to dobra infrastruktura. Zarówno transport drogowy, jak i kolejowy, są tutaj dobrze rozwinięte. Przyjrzyjmy się, jak wygląda rynek pracy w Zduńskiej Woli.

Rynek pracy – możliwości kształcenia w Zduńskiej Woli

Stopa bezrobocia w Zduńskiej Woli w dużej mierze zależy od możliwości kształcenia. W mieście znajdują się licea ogólnokształcące oraz szkoły zawodowe, w których uczy się tutejsza młodzież. Młodzi ludzie mogą także podjąć dalsze nauczanie na szkołach policealnych oraz wyższych. Wśród osób zarejestrowanych jako bezrobotni znajdują się niektórzy absolwenci. W związku z brakiem doświadczenia zawodowego młodzież świeżo po ukończeniu szkoły może mieć początkowe trudności ze znalezieniem pracy.

Absolwenci są na tyle atrakcyjnymi pracownikami, zmotywowanymi do pracy oraz bycia niezależnym, że bardzo szybko pokonują początkowe trudności ze znalezieniem pracy. W przeciwieństwie do osób starszych, które często nie potrafią dostosować się do szybko następujących zmian. Niejednokrotnie bywają to osoby zrezygnowane. Trudności sprawia im praca z nowoczesnymi urządzeniami, maszynami czy też nowymi programami komputerowymi. Czasami sam proces rekrutacji przerasta ich możliwości.

Oferty pracy w Zduńskiej Woli – gdzie szukać zatrudnienia?

Oferty pracy w Zduńskiej Woli, które znajdziemy na stronach urzędu pracy oraz na licznych portalach z ogłoszeniami takimi jak Aplikuj.pl są kierowane do osób w różnym wieku oraz z różnym wykształceniem. Mieszkańcy mogą znaleźć zatrudnienie w pracy sezonowej, dorywczej, chałupniczej, a także pracę stałą w przedsiębiorstwach tj.:

  • Browar Staropolski;
  • BMI Polska (producent systemów dachowych);
  • Borg Automoive;
  • Brubeck (odzież termoaktywna);
  • Budvar Centrum Sp. z o.o. (producent okien oraz drzwi);
  • SP Medical Sp. z.o.o.;
  • Dentex Sp. z o.o. (materiały dentystyczne);
  • Fabelo (fabryka elementów obuwia);
  • Fabien (producent odzieży);
  • Filati (producent odzieży termoaktywnej oraz bezszwowej);
  • Fryzdom (artykuły oraz wyposażenie salonów fryzjerskich).

Wiele firm zamieszcza oferty pracy na własnych stronach internetowych. Dzięki temu osoby poszukujące pracy bez trudu mogą złożyć aplikację na oferowane stanowiska bez jakichkolwiek pośredników. Poszukiwani są także pracownicy w gastronomi oraz handlu. 

Rynek pracy w Zduńskiej Woli – bezrobotni oraz osoby poszukujące pracy

Wśród osób poszukujących pracy w Zduńskiej Woli znajdują się osoby długotrwale bezrobotne. Przyczyny takiej sytuacji mogą być różne. Od braku wykształcenia, poprzez brak motywacji do pracy, niską samoocenę, źle rozwiniętą infrastrukturę, opiekę nad dzieckiem lub osobą starszą uniemożliwiającą podjęcie pracy, a także wiek. Osoby po pięćdziesiątym roku życia często są postrzegane przez pracodawców jako mniej atrakcyjni pracownicy – często niesłusznie. Aby zapobiec takiej sytuacji, warto stale poszerzać swoją wiedzę oraz brać udział w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe.

Wysokość wynagrodzenia w Zduńskiej Woli jest różna. W dużej mierze zależy ona od obejmowanego stanowiska pracy, wykształcenia oraz stażu pracy. Osoby pracujące w zawodach deficytowych często mogą liczyć na wysoką pensję. W związku z wejściem w życie Polskiego Ładu warto skorzystać z kalkulatora wynagrodzeń https://www.aplikuj.pl/kalkulator-wynagrodzen, aby móc obliczyć wysokość pensji netto.

Czytaj dalej

Biznes

FUNDUSZE EUROPEJSKIE DBAJĄ O EKOLOGIĘ W ŁÓDZKIEM

Organizacje ekologiczne w Polsce od wielu lat działają na rzecz ochrony środowiska. Nie jest to tylko modny trend, ale rzeczywiste działania mające na celu poprawę jakości otaczającej nas przyrody. Sprzyja temu proekologiczna postawa Unii Europejskiej. Jej starania ukierunkowane są też na poprawę warunków życia człowieka, który jest elementem przyrody i jest od niej w pełni uzależniony. Do gmin województwa łódzkiego trafiają kolejne pieniądze na ekologiczne środki transportu, budownictwo i odnawialne źródła energii. Mieszkańcom naszego regionu żyje się coraz wygodniej i zdrowiej.

W Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Łódzkiego przeznaczono na poprawę stanu środowiska naturalnego 117,5 mln euro. Wspólne działania mieszkańców oraz przedsiębiorstw, które realizują rozmaite projekty dofinansowane ze środków unijnych, znacząco przyczyniają się do poprawy stanu otaczającego nas środowiska. Może być to zarówno unowocześnianie floty transportowej, jak i ochrona gatunków roślin zagrożonych wyginięciem.

Impuls dla Łódzkiego

Rozwój proekologicznego transportu szynowego jest jednym z priorytetów Unii Europejskiej. Inwestycje w infrastrukturę kolejową, tabor oraz poprawę oferty przewozowej sprawiają, że kolejowy transport pasażerski pełni coraz większą rolę w regionie. Na przestrzeni lat 2015-2018 w województwie łódzkim wykorzystanie kolei w przewozach pasażerskich wzrosło o 60%. Dzięki dofinansowaniom unijnym modernizowane są linie kolejowe, stacje i przystanki. Wiosną tego roku na torach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej pojawił się nowy, bezpieczny, przyjazny środowisku, a przede wszystkim ekologiczny środek transportu, który podniósł jakość życia mieszkańców województwa łódzkiego. Niskopodłogowy hybrydowy pociąg „Impuls”. Dzięki dofinansowaniom z Funduszy Europejskich Łódzka Kolej Aglomeracyjna już niedługo będzie posiadała aż pięć takich nowoczesnych hybrydowych zespołów trakcyjnych. Powiększenie floty pociągów umożliwi połączenia pasażerskie na liniach kolejowych, które nie są zelektryfikowane. Pojedziemy nimi między innymi do Spały i Opoczna, a w przyszłości z Piotrkowa Trybunalskiego do Bełchatowa. Nowe zespoły trakcyjne są wyposażone w monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe, Wi-Fi, ładowarki USB oraz ratujące życie defibrylatory AED. W każdym pojeździe jest zainstalowana klimatyzacja, a składy dostosowane są do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Dzięki inwestycjom kolejowym przy udziale dotacji unijnych mieszkańcy województwa będą mogli podróżować po regionie szybciej i bezpieczniej. Całkowita wartość projektu wyniosła 74 mln 278 tys. zł, w tym dofinansowanie unijne 51 mln 405 tys. zł. W te wakacje w ramach akcji „Zajrzyj w Łódzkie” Łódzka Kolej Aglomeracyjna zaprasza mieszkańców województwa łódzkiego do odwiedzenia ciekawych miejsc w regionie, gdzie znajdują się atrakcje dofinansowane przez Fundusze Europejskie. Ze specjalnych ofert będą mogli skorzystać ci, którzy wybiorą się pociągami ŁKA do Drzewicy, Rogowa, Tomaszowa Mazowieckiego oraz Skierniewic.

Zachować przyrodę

Projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej są przyjazne środowisku naturalnemu, szczególnie jego ochronie. Są takie gatunki roślin, w tym ogrodnicze, które już niedługo moglibyśmy podziwiać jedynie na archiwalnych zdjęciach, ponieważ są zagrożone wyginięciem. Dzięki pomocy Funduszy Europejskich rzadkie i wymierające gatunki roślin w województwie łódzkim są chronione. Szczególnym przykładem prewencji jest zachowanie nasion różnych odmian warzyw, roślin sadowniczych, rodzimych krzewów i bylin ozdobnych, roślin miododajnych, gatunków dzikich pokrewnych roślin ogrodniczych oraz roślin towarzyszących uprawom. Dzięki unijnym dotacjom powstało Regionalne Centrum Bioróżnorodności Ogrodniczej w Skierniewicach, z którego zasobów mogą korzystać tysiące osób – jednostki i ośrodki naukowo-badawcze, administracja publiczna, rolnicy i konsumenci z terenu całego województwa łódzkiego. Centrum współpracuje z parkami krajobrazowymi, rezerwatami, ogrodami botanicznymi w realizacji projektów środowiskowych. Ochrona i odtwarzanie środowiska naturalnego pozwala na utrzymanie różnorodności roślin, a tym samym na budowanie polityki bezpieczeństwa żywnościowego i zachowanie dziedzictwa przyrody. Całkowita wartość projektu wyniosła 6 mln 826 tys. zł, w tym dofinansowanie unijne 4 mln 717 tys. zł.

Ekologicznie w powiecie zduńskowolskim

Inwestycje ekologiczne to ogromna korzyść zarówno dla mieszkańców województwa, jak i dla środowiska naturalnego. Włączanie do taborów nisko- lub wręcz zeroemisyjnych autobusów stało się priorytetem nie tylko dla zanieczyszczonych miast, ale i dla Funduszy Europejskich. Kolejne umowy na unijne dofinansowanie projektów transportu miejskiego i zakup nowych autobusów elektrycznych cieszą nie tylko ekologów. W Zduńskiej Woli zobaczymy autobusy, które w sposób zgodny z zasadami ekologii, bez hałasu i emisji spalin przewożą setki pasażerów każdego dnia. Z usprawnienia transportu korzystają osoby podróżujące do pracy, szkół czy instytucji publicznych i kulturalnych. Pojazdy spełniają rygorystyczne normy emisji spalin. Autobusy nie są jednak wyłącznie przyjazne środowisku, ale również niezwykle komfortowe i funkcjonalne. Unowocześnienie komunikacji autobusowej w Zduńskiej Woli, w tym zakup 4 autobusów niskoemisyjnych, kosztowało ponad 12,4 milionów złotych. Ponad 8,4 milionów złotych tej sumy stanowiło unijne dofinansowanie z dwóch projektów. Dzięki wsparciu z Funduszy Europejskich każdy z nas może korzystać z rozwiązań, które poprawiają komfort naszego codziennego życia. Wzrasta również świadomość, że poprzez ekologiczne rozwiązania wspólnie dbamy o środowisko.

W razie jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt: rpo@aplanmedia.pl.

 

Czytaj dalej

Biznes

Informatyczna pracownia terminalowa – czy się opłaca?

Art. sponsorowany

Planując wdrożenie pracowni informatycznej należy przeanalizować wiele różnych czynników. Priorytetem jest, aby zapewnić sobie oczekiwany poziom swobody i komfortu codziennego użytkowania.

Nie można także nie wspomnieć o wydajności, która powinna zostać dopasowana do realizowanych zadań. Doskonałą propozycją wydaje się być pracownia terminalowa, która z roku na rok cieszy się rosnącym zainteresowaniem. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że zapewnia ona mnóstwo korzyści. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, to zapoznaj się z dalszą częścią publikacji.

Bezawaryjne działanie

Fachowo zaprojektowana pracownia terminalowa zapewnia bezawaryjne i długotrwałe działanie. Właśnie dlatego sprawdza się ona wszędzie tam, gdzie system informatyczny jest intensywnie użytkowany. Nie trzeba obawiać się problematycznych usterek i awarii. Terminal to niewielkie urządzenie o ponadprzeciętnych parametrach użytkowych i fizycznych. Opiera on swoje działanie na certyfikowanych podzespołach, które spełniają restrykcyjne normy i standardy. Wytrzymałość sprzętu sprawia, że jest on odporny na różnego rodzaju czynniki otoczenia. Inteligentne zabezpieczenia chronią przed przegrzaniem komponentów czy zwarciem elektrycznym.

Źródło: https://pracowniaterminalowa.pl/

Niska cena

Warto wiedzieć, że terminalowa pracownia informatyczna jest o wiele tańsza od tradycyjnego odpowiednika. Już na starcie można zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że jedno urządzenie zastępuje kilkanaście PC-ów/laptopów. Ceny profesjonalnych sprzętów nie należą do niskich, a więc w wielu przypadkach można zaoszczędzić jeszcze więcej pieniędzy. Nie można również nie wspomnieć o niższych kosztach utrzymania, które są wynikiem mniejszego zapotrzebowania na energię elektryczną. Warto także wspomnieć, że niższy pobór prądu sprzyja środowisku naturalnemu. Usatysfakcjonuje to tych, którzy stawiają na ekologiczne rozwiązania.

Swoboda i bezpieczeństwo użytkowania

Pracownia terminalowa zapewnia maksymalną swobodę codziennego użytkowania systemu informatycznego. Niepodważalną zaletą jest niekłopotliwa konserwacja sprzętu. Nie ma konieczności korzystania z usług specjalistów. Przygotowanie urządzenia do pracy jest równie proste i szybkie, więc nie trzeba obawiać się potencjalnych niedogodności. Pracownia terminalowa gwarantuje oczekiwaną swobodę oraz bezpieczeństwo użytkowania. Wszystkie profile znajdują się w jednym miejscu, dzięki czemu administrator może liczyć na intuicyjne zarządzanie pracownią. Może on dowolnie nadawać i blokować dostęp do wybranych treści.

Czytaj dalej

Biznes

Rejestracja znaku towarowego w kontekście klasyfikacji nicejskiej

Klasyfikacja nicejska to międzynarodowy system klasyfikacji towarów i usług. Jest podstawą prawną wykorzystywaną przy rejestracji znaków towarowych. Jeśli interesuje Cię rejestracja znaku towarowego – czytaj dalej, a dowiesz się wszystkiego co musisz wiedzieć o Porozumieniu Nicejskim.

 

Czym jest Porozumienie nicejskie?

Porozumienie nicejskie formalnie znane jest jako Międzynarodowa Klasyfikacja Towarów i Usług. Zostało zatwierdzone 15 czerwca 1957 w trakcie Międzynarodowej Konferencji w Nicei. Kraje, które przystąpiły do tego porozumienia są zobowiązane do stosowania ustalonej tam klasyfikacji jako system podstawowy lub pomocniczy. Od 1957 roku dokonano dwóch rewizji tekstu Porozumienia nicejskiego – 14 lipca 1967 w Sztokholmie oraz 13 maja 1977 w Genewie. 

Przeczytaj również: https://lawboxfirm.com/procedura-miedzynarodowa/

Porozumienie nicejskie a procedury w UE

Klasyfikacja nicejska obowiązuje także na terenie Unii Europejskiej. Jest bardzo istotna, szczególnie jeśli zależy nam na szybkim i sprawnym rozpatrzeniu wniosku. Korzystanie z ustandaryzowanych terminów wykluczy konieczność tłumaczenia czy zmian we wniosku, a także zapewni jego przejrzystość. Zgłaszając wniosek o rejestrację znaku towarowego w UE należy także pamiętać, że listę można ograniczać, ale już nie rozszerzać – do złożonego już wniosku nie dodamy żadnych towarów, usług czy klas. 

Przeczytaj również:  https://lawboxfirm.com/procedura-krajowa/

Klasyfikacja przy zastrzeżeniu znaku towarowego

Klasyfikacja towarów i usług w Porozumieniu została podzielona na 34 klasy towarowe oraz 11 klas usługowych. Lista jest uporządkowana alfabetycznie, a wybór właściwej klasyfikacji leży po stronie wnioskującego o rejestrację znaku towarowego. W tym miejscu kluczowe jest właściwe wybranie klasyfikacji, a także niewybieranie zbędnych klasyfikacji, w których znak towarowy nie będzie wykorzystywany. Należy pamiętać, że opłata za rejestrację znaku zależy głównie od liczby wykorzystanych klas. Co więcej, jeśli wnioskujący nie będzie wykorzystywać znaku towarowego w określonym terminie (najczęściej 5 lat po rejestracji), znak może zostać uwolniony i przepisany na inny podmiot w przypadku złożenia kolejnego wniosku. Może więc okazać się, że niepotrzebnie przepłacamy za zgłoszenie znaku, jeśli nie będziemy z niego korzystać. 

Zobacz:

https://lawboxfirm.com/klasyfikacja-nicejska-a-rejestracja-znaku-towarowego/

Czytaj dalej

Biznes

ERP 4FACTORY w chmurze to jest to co najlepsze w Lean IT

Art. sponsorowany

Wiele osób związanych z branżą produkcyjną myśli o Lean jako o filozofii zarządzania zapasami lub doskonalenia procesów, ale w rzeczywistości jest to coś znacznie więcej. Lean to strategia zarządzania, która koncentruje się na marnotrawstwie – dążąc do wyeliminowania go wszędzie tam, gdzie występuje. Dlatego właśnie Lean tak skutecznie przeniósł się z hali produkcyjnej do całego przedsiębiorstwa i dlatego obecnie przenika do różnych instytucji, takich jak banki, szpitale czy bary szybkiej obsługi.

Definiowanie pojęcia Lean w IT

Jedną z najtrudniejszych rzeczy w poszukiwaniu odpadów w produkcji we wszystkich ich formach jest to, że odpady przybierają tak wiele form, że często trudno je zidentyfikować. Stosunkowo łatwo jest rozpoznać złom lub nadmiar ruchu jako marnotrawstwo, ale o wiele trudniej jest rozpoznać marnotrawstwo związane z niewykorzystanymi szansami. Szefowie informatyki w firmach produkcyjnych od co najmniej dekady szukają sposobów, aby IT było Lean, a egzekwowanie korzystania z rozwiązania ERP 4FACTORY w chmurze jest jednym z lepszych sposobów, aby tak się stało. Wyeliminowanie jednorazowych arkuszy kalkulacyjnych i duplikatów danych jest oczywistym sposobem na zmniejszenie marnotrawstwa zasobów i usprawnienie procesów biznesowych, ale jest prosty i bardziej oczywisty sposób, aby wyeliminować jeszcze bardziej podstępną formę marnotrawstwa. Trzeba przenieś rozwiązania IT do chmury.

Przeczytaj także: https://www.dsr.com.pl/predictive-maintenance-czyli-czym-jest-predykcyjne-utrzymanie-ruchu/

W stronę Lean IT dzięki chmurze obliczeniowej

Eliminowanie czynności, które nie dodają wartości w oczach klientów jest podstawową zasadą Lean. Chmura obliczeniowa eliminuje potrzebę poświęcania czasu na powtarzalne zadania, które nie wnoszą żadnej wartości dodanej dla użytkownika, klienta IT. Czynności takie jak tworzenie kopii zapasowych, optymalizacja baz danych, zarządzanie kolejkami wydruku i inne rutynowe, ale niezbędne powtarzalne zadania, można łatwo zlecić na zewnątrz, uwalniając dział IT od bardziej strategicznych działań.

Przeczytaj także: https://www.dsr.com.pl/wdrozenie-metodyki-lean-podstawa-optymalizacji-przedsiebiorstwa/

Dzięki wyeliminowaniu czasu i uwagi, które zespół IT poświęca tym zadaniom, firma otrzymuje większy dostęp do ważnych zasobów – połączonej wiedzy i doświadczenia zespołu IT, które można wykorzystać do usprawnienia procesów biznesowych lub planowania strategii technologicznej firmy. Chociaż nie jest to „marnotrawstwo” w konwencjonalnym rozumieniu tego pojęcia, wykorzystanie zasobów na mniej wartościowe zadania kosztem bardziej strategicznych inicjatyw jest z pewnością formą marnotrawstwa.

    • Wyeliminowanie kroków bez wartości dodanej z procesów wprowadzania zamówień lub wysyłki skraca całkowity czas cyklu zamówienia i zwiększa zadowolenie klientów.

    • Znalezienie sposobów na zwiększenie widoczności i komunikacji w całym łańcuchu dostaw pozwala obniżyć koszty i skrócić czas realizacji zamówień.

    • Usprawnienie procesów w finansach może skrócić czas zamknięcia ksiąg, zmniejszyć liczbę dni zaległej sprzedaży i poprawić zgodność z przepisami bez zwiększania ryzyka.

Przeczytaj także: https://www.dsr.com.pl/zarzadzanie-procesem-utrzymania-ruchu-eam-4factory/

Wszystkie te czynniki obniżają koszty, ale wszystkie wymagają wielowymiarowego punktu widzenia w połączeniu ze znajomością możliwości systemu i narzędzi do modelowania procesów biznesowych, czyli dokładnie tych umiejętności i wiedzy, które posiada IT. Wykorzystanie chmury do uwolnienia tych cennych zasobów dla bardziej produktywnych działań jest najlepszym przykładem Lean IT.

Artykuł powstał w oparciu o materiały QAD Inc. i DSR S.A.

Program do planowania produkcji wdrażany przez firmę DSR S.A.: APS 4FACTORY

Czytaj dalej

Popularne